Aamor -  Shih Tzu kille

Alla inlägg under juni 2009

Av Aamor & Tina - 30 juni 2009 18:22

Jaha nu har snart tisdagen tagit slut.

Även idag har jag passat matteföräldrarna & Affi eller det är tvärtom, men jag har varit där.

Mattefar satte idag upp staket så vi skulle kunna hålla oss där de var när de satt på framsidan av huset. Trodde de ja!

Affi, hon är en finurlig tjej hon, hon kan klura ut saker. Stänger de av och sen tror att det ska räcka med det så får de tänka om. Hon hittade ett kryphål där en klätterväxt klättrar, liksom rutigt och där trodde de inte att vi skulle kunna ta oss ut, men det kunde vi. Sen var det slut med det roliga. Vi hittade en hel del hål i deras plan att hålla oss inne men de blev tätade efterhand som vi hittade dem. Gäller att hålla alla sysselsatta!


Sen påstår mattemor att vi var olydiga idag. Vi? Näää!

Hon skulle gå in och kallade på oss men vi ville ju inte det, Affi vände rumpan till henne och jag satt och tittade på henne och ville inte förstå.

Kan man kalla det att vara olydig. Alltså lite eget bestämmande får vi väl ha!

Kanske vi drog på det lite för långt för hon sladdrade för min matte.


Måste också berätta att jag är faktiskt fotomodell, har i alla fall en bild publicerad, inte dåligt va? Sitter på Idas smyckes hemsida.


Just nu åskar det här hos oss men jag är inte rädd för åskan.

Matte har berättat om en katt som hon haft tidigare var jätterädd för åskan, hon öppnade garderoben och klättrade upp på den högsta hyllan och la sig där. Stackars henne.


Nu har jag inte tid mer med detta så hej för nu, ska vila mig efter dagens bravader.


Bilden är på mig som modell. Kanske kan jag få fler uppdrag! Hi Hi!

Av Aamor & Tina - 29 juni 2009 18:27

Idag var det till att vakna tidigt för matte skulle jobba igen efter att hon varit ledig. Lite tungt men det är bara denna veckan för sen har hon semester. Hon tror nog att hon ska kunna sova länge då, men här ska väckas tidigt precis som hon gör nu med den dumma klockan. Kanske, vi får se!


Fast det är ju inte helt fel för jag får ju träffa Affi igen. Har inte sett henne på hela helgen.

När vi kom till matteföräldrarna satt Affi och väntade vid ytterdörren. Hann knappt in förrän vi var igång. Vi sprang, drog varandra i tofsen och skägget, men kul var det.

Mattefar tyckte att vi kunde lugna ner oss för det var ju så tidigt på morgonen. Vadå, tidigt? Har man nu inte sett syrran på två dagar kvittar det vad klockan är, eller hur?

Vi fick upp en sådan fart att sakerna yrde omkring oss och vårt hus/bur for igenom halva köket. Men oj vad vi hade kul.


Har varit varmt idag så jag har mest hållt mig i skuggan när jag varit ute på altanen eller i trädgården. Fast det är inte så lätt att bara vara i skuggan när man behöver gå ut för att uträtta, men det går bra med kortare runda.


När min matte kom blev jag jätteglad och ville hem direkt. Men nä nä... matteföräldrarna skulle först bjuda mat och sen skulle hon klippa mattefar.

Jag fick inte ens gå i det nyklippta håret än mindre smaka på det. Då blev det ett fasligt liv på henne. Vadå! det var väl inte hela världen, eller?


Nu är jag i allafall hemma och ska bara ta det lugnt efter en kul dag. Lägga mig i min special hörna eller på mattes fötter så jag vet var hon är hela tiden.


Bilden är på mig och syrran. Söta eller?

Av Aamor & Tina - 28 juni 2009 12:58

Jag måste berätta att jag har en katt. Ja den är inte min men den bor mittemot mig och ibland när jag och matte går ut kommer hon fram och kelar, mest med matte men även med mig. Härligt!

När vi varit ute och gått och närmar oss hemmet får jag så bråttom för tänk om katten är ute….matte hinner dåligt med. Jag må ha korta ben men de kan röra sig fort! Varje gång stannar matte mig så jag måste sätta mig ner och vänta bredvid henne innan jag får gå vidare.

Tänk om katten hinner försvinna under tiden jag måste sitta där, hade varit bättre om matte sprang istället. Visst!

 

Kimzans kennel har katter och vi valpar hängde på dem, de var så snälla. När matte skulle hämta hem mig och hennes föräldrar Affi så togs det en bild när vi fyra huliganer antastar den stackars katten. Men den ser inte så lidande ut så vi var nog inte så farliga mot den! Det är aldrig bra med bildbevis.

 

Jag och matte körde in en dag och våldgästade Liza och Lasse, fast vi ringde innan, eftersom de har små valpar var vi ju tvungna att höra först om vi fick komma. Det fick vi.

Det var så kul att få träffa alla hundarna igen. Tror minsann att Nova och Tanja blev kära i mig för de la sig framför mig och fjäskade mycket, ja de är väldans söta båda två så det gör absolut ingenting.

Försökte ställa in mig hos mamma Minette men hon sa ”Kom inte här försök, jag har släppt dig, nu får du klara dig själv”, eller något annat men jag blev lite skraj för hon sa det högt.

Min pappa Eddie sa minsann inte så till mig.

Fick även träffa Lena och Jonny som jag träffat när vi varit på utställning, Lena har då visat upp Tanja och Nova. Det är alltid kul att träffa människor som man känner.

Rätt som det var kom en av katterna och jag fick väl fart, men den la sig bara ner på golvet och jag fick luktat på den och kelade lite.

Jag var såååå trött när vi körde hem, sa inte ett ljud och det är ovanligt för mig, speciellt när jag åker bil. Det får vi berätta om en annan gång.

 

Hej för nu!

Av Aamor & Tina - 28 juni 2009 09:24

Jag är en Shih Tzu hane som heter Aamor, mitt riktiga namn är Kimzans Aamor, Jag är född i september 2008, alltså är jag nu snart 10 månader.

Jag är född i Övraby hos Liza & Lasse  Falanius på Kimzans kennel, www.kimzanskennel.se,  och nu bor jag i Eslöv hos min matte Tina

När matte jobbar är jag hos hennes föräldrar. De var med när matte skulle titta på mig och mina tre systrar och mattefar blev förälskad i min storasyster Kimzans Afrodite (som är född några timmar innan mig), vardagsnamn Affi, så de blev med hund de också.

 

Ni kan tro att det är kul där, inte en lugn stund mer än när vi tar oss en tupplur.

Affi är en mycket bestämd ung dam och hon kör med mig, drar mig runt i min mustasch eller jagar mig och slår omkull mig.

Till saken hör att hon väger ca 1 kg mindre än mig men hon är envis och stark, kanske jag trillar lätt, men ändå!

Hon är jätte rolig att leka med men när matte kommer och ska hämta mig tuffar jag till mig för Affi tror att min matte är hennes också men hon är faktiskt MIN.

 

Lite om mig: Jag är envis men vilken Shih Tzu är inte det, snabblärd, vacker för det säger matte, kan vara lite småsur ibland när matte ska göra något som inte jag vill just då men matte ger sig inte så jag får ge upp efter ett tag, fruktansvärt nyfiken mm.

Matte säger att jag är en mycket social hund som älskar allt och alla, kan bli riktigt frågande när folk inte vill hälsa på söta lilla mig. Hur kan de låta bli.

Jag är mycket pratig, har det tydligen efter min pappa Eddie.

Det är inte så att jag skäller utan jag grymtar, gurglar, piper, gnäller för att de ska förstå mig.

Skäller gör jag nämligen inte (inte än i alla fall), de gångerna jag skäller är när jag leker och springer med Affi.

Har aldrig skällt på någon annan hund. Möter vi någon hund sätter jag mig ner och tittar på den för matte ska inte tro att hon ska kunna gå ett annat håll om det är en hund som hon inte vill möta, hon får bära mig i så fall.

 

När jag var fem månader mötte jag en tjej som jag blev helt betagen i. Vi var på träff i Svedala, med Shih Tzu Södra kretsen. Där var många hundar men min blev Molly, försökte rymma med henne men de kom på oss. Har träffat henne senare och hon är så söööt.

 

Har även varit på ringträning som Shih Tzu Södra kretsen anordna, det var hos Lillvi som har Limapas kennel, www.limapaskennel.se. Där var många hundar och så kul jag hade. Vi sprang och sprang.

Affi ville bara upp till sin husse men han hade lovat att inte ta upp henne för att hon skulle se att det inte var farligt. Det är nämligen så att Affi är tuff mot mig och andra hon känner men blir lite feg när där är många okända.

Hon satt ett tag och tittade på men sen var det som om hon kom på att om jag leker med Aamor och låtsas att de andra inte är där och då gick det bra, till sist sprang även hon runt med de andra.

När vi lekt klart var det dags att träna på hur man ska göra på en utställning.

Vi gick runt på olika håll, gick mycket bra för det är jag duktig på, men sen…..Vi skulle stå på ett visst sätt på ett trimbord och på gräsmattan, ohyggligt otrevligt, varför stå när man kan sitta?

Sofi  (www.yung-lo.se) som visade alla sa att jag stod som en ostbåge och det stämde nog för rak var jag inte och sur blev jag men det gick över.

Lillvi sa till min matte att komma över, hon bor bara en bit bort, någon kväll så skulle hon hjälpa oss. Vi var där två gånger med en veckas mellanrum och nu kan jag.

Tack så mycket Lillvi!

Men det bästa där är hennes tjejer, 4 st, så snygga fast de är äldre än mig. De satte mig på plats några gånger men vad gör det?

 

Nu är det så att jag har faktiskt varit på utställningar innan ringträningen, har gått fint men inte velat stå på bordet. Vill hellre pussa på domaren.

 

De utställningarna som jag varit på är:


Gryttinge valp 4-6 mån (inofficiell)

Utlåtande

Tilltalande hanvalp. Bra huvud och uttryck. Tillräcklig hals, bra rygg. Normala vinklar fram och bak, bra benstomme – rör sig bra.

Trevligt presenterad

1:a m HP – BIR


Bollerup valp 6-9 mån (inofficiell)

Utlåtande

Bra huvud och uttryck. Bra hals. Välvinklad skuldra och överarm. Tillräckligt bröstdjup. Mycket välkroppad för åldern. Tillräckliga vinklar bak. Rör sig bra från alla håll.

2:a m HP

 

Det var de innan träningen. I Bollerup totalvägrade jag att stå och som sagt innan, jag är envis.


 SST Södra kretsens Rasspecial i Höör 6-9 mån (officiell men inofficiell för valp)

Utlåtande (engelsk domare)

Good size eye and open expression. Well placed shoulders. Level topline. Good angulation. Moved well covering thr ground. Lovely puppy attityde.

3:a (av 5 st) 


På rasspecialen stod jag som ett ljus både på marken och på bordet så träningen gav resultat.


 Höör Juniorklass (inofficiell)

Utlåtande

Passande ögonfärg. Bra ögonform. Fina öron. Något kort hals. Borde ha bättre skuldervinklar. Bra frambröst. Något knapp knävinkling. Något bakhög. Lågt ansatt svans. Rör sig med bra steg.

1:a

 

Vi ska prova lite till för att se, det är samtidigt kul att träffa andra hundar och människor.

Min matte drar med Affi och hennes husse och matte.
Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Detta är jag.
Världens skönaste kille!

Tibets flagga, mitt ursprungs land!

 

Fråga mig

11 besvarade frågor

Aamor & Tina

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<<
Juni 2009 >>>

Länkar

Butiker

Köpa hund? SKK´s uppfödar & valpsida!

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Bloggtoppen Vovve


Skapa flashcards